2011-06-14

Högkoncentrerad kreativitet

Jag har upptäckt att jag har som mest musikalisk inspiration ungefär kl 14 på dagen. Det är ju helt fel! Det funkar inte alls ju. Sen dalar den under eftermiddagen och till kvällen har den oftast blivit ett litet mikroskopiskt fenomen och jag brukar intala mig själv: "Jag orkar inte. Har ingen lust. Om jag ska dra igång nått nu så tar det massa tid innan jag ens kommit nån vart".

Men så är saken den att den senaste tiden har jag ändå lite motsträvigt tagit guran eller pianot och tänkt: "Vi ska se vad som händer på den här timmen eller dom här 30 min som jag vet att jag har". Faktum är att jag har nog aldrig varit så högkoncentrerat kreativ som under dessa mer eller mindre begränsade stunder. Hela låtskelett har ibland dykt upp på några minuter vilket (som jag nämnde i tidigare inlägg) aldrig hänt tidigare.

Så du som känner att det är svårt att få in kreativitet i livets kompakta pussel, utmana dig själv att ta den där lilla stunden och se vad som händer. Jag lovar dig, du kommer bli förvånad.

Ikväll blev det en liten koncentrerad stund av låtsnickeri och filande på den näst intill färdiga låten "The deeper the roots, the taller the tree". Längtar tills det finns något att spela upp för er. Lärde mig en gång att det kan vara smart att skriva klart låten innan man spelar in den ;)

Night!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera