2011-04-04

Bas & matematik

Igår skulle jag lägga lite bas i La Studio. Det kändes bra och det satt som det skulle. När jag lyssnade och skulle välja lite tagningar så blev jag fundersam och frågan dök upp. "Hmmm är jag såhär otajt??? Såhär lät det inte i mina lurar!" Efter en noggrann självrannsakan och med det mesta av ödmjukheten bevarad så kunde jag konstatera att, nej jag är inte så otajt. Jag vet att jag i princip inte hade någon latency vid inspelningen, men ändå låg basen liksom efter som en övergödd kanin som jagar en morot och nästan får tag i den hela tiden.

Efter att ha kollat alla inställningar och reglage och gjort ytterligare test så började hopplösheten smyga sig på. Jag fatta ingenting. Nu är det så att jag har en sida hos mig som ibland är fantastisk och ibland bedrövlig. Jag kan bara inte släppa ett problem utan att lösa det så det var bara att ta tjuren i hornen. Jag gjorde en djupdykning bland de forum på nätet där sådana här problem tas upp. Letade länge och väl och tillslut fastnade min blick på ett ord jag kände igen, nämligen "recording latency". Jag visste att jag sett den funktionen någonstans i Logic och började leta. Enligt personen i forumet kunde det vara lätt hänt att ändra den av misstag. Jag hittade funktionen och mycket riktigt så var värdet ändrat. Inspelningsfördröjning hade plötsligt fått värdet "1000 samples" då den egentligen ska vara "0" vilket alltså medförde att mina fina basspår lagt sig "1000 samples" senare i tidslinjen. Nu kommer vi in på matematiken.

Jag tänker aldrig i samples när jag jobbar utan snarare i millisekunder. Nu behövde jag alltså backa mina basspår 1000 samples bakåt i tidslinjen för att dom skulle låta som jag faktiskt spelade och därför behövde jag räkna ut hur många millisekunder 1000 samples är. Man kan flytta ljudspår 1 sample i taget i Logic vilket inte är speciellt smidigt. I millisekunder kan man dock flytta 1, 10 eller mer i taget så det blir betydligt enklare.

För att räkna ut detta så behöver man först hålla koll på vilken samplingsfrekvens man spelar in i i sitt projekt. I mitt fall 44100 Khz. Du dividerar antal samples med samplingsfrekvensen för att få fram millisekunderna. I mitt fall blev ekvationen såhär. 1000 / 44,1 = 22,67 millisekunder.

Jag backade mina baspår 22 millisekunder och den övergödda kaninen högg moroten i ett nafs ;) Skön känsla!

För att summera detta. Matematik hör absolut inte hemma i en kreativ hemmastudio, men den kan bli din räddare i nöden. En extra stjärna också till alla dom som delar med sig erfarenheter i forum. Ovärderligt!

3 kommentarer:

  1. Nördighet när den är som bäst! I love it!
    Kul med blogg, den ska jag följa!
    Hoppas att allt är bra i norrping!
    /Simon

    SvaraRadera
  2. Jaa.. frågan är hur man dealar med ett sånt här inlägg utan att det blir rånördigt. Man vill ju inte behöva hålla på och räkna matte, bara vara kreativ ju.. ;)

    SvaraRadera

Kommentera